Het klinkt allemaal heel leuk hoogbegaafd zijn of mensen kennen die hoogbegaafd zijn, maar is dat nou zo leuk als dat het lijkt? Voor sommige mensen met een hoger IQ is daar het antwoord op van niet, het brengt namelijk met de voordelen ook een hoop nadelen met zich mee. Dit zegt niet dat dat voor iedereen geldt maar voor een gedeelte van de hoogbegaafden wel.

Een aantal kenmerken van een hoogbegaafd persoon

Meestal komen de ouders of een juf er al gauw achter of een kind beter presteert dan de rest door bepaalde vaardigheden. Denk dan bijvoorbeeld aan snel lerend of makkelijk verbanden leggen, dit zijn vroege vaardigheden die een kind nog helemaal niet zo ver hoort ontwikkeld te hebben. Verder is natuurlijk het IQ ook een van de kenmerken hoogbegaafdheid, als deze boven de 130 ligt ben je op papier hoogbegaafd, echter is dit in praktijk soms anders. Als er bijvoorbeeld een lichte vorm van autisme betrokken is dan kan de persoon het IQ niet benutten en lijkt het alsof deze persoon niet hoogbegaafd is. Zo is hoogbegaafd zijn dus voor iedereen anders maar de manier waarop we naar hoogbegaafden kijken is voor iedereen hetzelfde, ze zijn slim.

Maar is hoogbegaafd zijn echt zo leuk als dat het klinkt?

Voor kinderen in de opgroeifase en volwassen is het soms minder leuk, juist doordat je in de meeste dingen beter bent dan de rest zullen mensen uit jaloezie met een scheef oog naar je kijken, dit gebeurt vooral op de werkvloer maar daar zo meer over. Voor kinderen op de basisschool zal het allemaal makkelijk zijn en voelen ze zich anders dan de rest van de kinderen omdat ze zich makkelijker ontwikkelen, daarom is het verstandig om uw hoogbegaafd kind naar een speciale school voor hoogbegaafden te sturen, hier zit iedereen op hetzelfde niveau en zal het makkelijker zijn om vrienden of vriendinnen te maken. Voor de volwassenen op de werkvloer is dit soort gelijk, door betere prestaties dan de rest zullen er opmerkingen komen zoals; Piet kan dat wel oplossen want die weet toch alles. Dat proberen we te voorkomen dus vroegtijdig aan te geven wat er speelt en het werkproces daar op aan te passen.